علی بابازاده | شهرآرانیوز؛ چند روزی بود که حجم بازیافت در گوشه حیاط خانه، چهرهای بههم ریخته به حیاط داده بود. با خودم گفتم: «این بار دیگر باید کاری کرد.» با دقت شماره سه رقمی را گرفتم. صدای بوق تلفن در گوشم میپیچید. بالاخره کسی گوشی را برداشت: «مرکز ۱۳۷ شهرداری، بفرمایید.»
این آغازِ داستانِ بسیاری از شهروندانِ ماست؛ شهروندانی که با امیدی در دل، شماره ۱۳۷ را میگیرند و در انتظار شنیدهشدن صدایشان هستند. سامانهای که قرار است پلی باشد میان مردم و مسئولان، میان مشکلات و راهحلها.
این سامانه با برقراری ارتباط مستقیم مسئولان شهرداری با شهروندان در تلاش است تعامل سازنده دو سویهای را ایجاد کند. به همین دلیل و با توجه به برنامهریزیهای انجام شده، مدیران شهری را پای خط ۱۳۷ میآورد تا دغدغهها، درخواستها و چالشهای شهروندان را مستقیما بشنوند و پاسخگو باشند. بر پایه همین برنامهریزیها، مسعود رضوی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد، میهمان روز گذشته مرکز ۱۳۷ شهرداری بود.
در گپوگفت تلفنی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با شهروندان، کموکیف بازیافت آنلاین، زمان فعالیت ایستگاههای پسماند شهری و ... به بوته نقد و بررسی گذاشته شد.
شهروند: یکی از مشکلات شهر مشهد تعداد اندک ایستگاههای بازیافت است. این کمبود ایستگاههای بازیافت و پسماند در محله لادن بیشتر به چشم میآید. همین تعداد کم ایستگاهها سبب شده است شهروندان برای رسیدن به هر ایستگاه پسماند، مسافتی را طی کنند. به عبارت دیگر دسترسیها به سختی است. از مسئولان درخواست افزایش تعداد آنها و بهبود دسترسی شهروندان به این امکانات را داریم.
این درخواست ما به دلیل نیاز مبرم محله است. نیازی که فراتر از یک درخواست ساده شهری است و به مسئولیت اجتماعی و حفاظت از محیطزیست مرتبط میشود. افزایش ایستگاههای بازیافت علاوه بر آنکه به جمعآوری زبالهها و کاهش آلودگی محیطزیست کمک میکند، به نوعی زمینهساز ترویج بازیافت و تفکیک زباله است.
مدیرعامل پسماند: ایستگاههای بازیافت در همه مناطق جایگذاری شدهاند. اگر شهروندان امکان دسترسی به این ایستگاههای پسماند را ندارند یا حمل بازیافت با خودرو برای آنان مقدور نیست، میتوانند از طریق بستر فراهم شده نرمافزار اقدام کنند. پس از نصب نرمافزار، شهروندان میتوانند درخواست خود را ثبت کنند تا در ساعت درخواستی، خودروی حامل بازیافت به محله آنها برود.
شهروند: ساکن محله هاشمیه هستم. ساکنان این محدوده اغلب زبالههای قابل بازیافت خود را به بولوار اقبال یا بولوار هفت تیر منتقل میکنند. همین دور بودن ایستگاه سبب شده است تعدادی از ساکنان محله بهجای استفاده از ایستگاههای بازیافت، زبالههای خود را به زبالهگردها واگذار کنند. این موضوع بیشک چالشی را برای محیط شهری و ساکنان این محدوده ایجاد میکند.
مدیرعامل پسماند: از دغدغهمندی شما تشکر میکنم. این نکته را باید یادآور شوم که برای آرامش و سهولت دسترسی شهروندان، بسترهایی آماده شده است. شهروندان به راحتی میتوانند همانند درخواست تاکسی اینترنتی، با نصب نرمافزار بر روی تلفن همراه هوشمند خود، درخواست خودرو حامل بازیافت را به ثبت برسانند.
شهروند: از زمانبندی ایستگاههای بازیافت ناراضی هستم. من بیش از ۱۰سالی است به طور مداوم زبالههای قابل بازیافت خود را به این ایستگاهها تحویل میدهم. مشکل اساسی که دارم مربوط به محدودیت زمانی و نبود انعطافپذیری ساعتهای کاری ایستگاههای بازیافت است.
من به دلیل مشغلههای کاری و شخصی، نمیتوانم همیشه در ساعتهای مشخصی به ایستگاه بازیافت مراجعه کنم. بهتر است سازمان پسماند شهرداری مشهد، ساعتهای کاری ایستگاههای بازیافت را به صورت یکسره و بدون وقفه در نظر بگیرد تا همه شهروندان، با هر شرایطی، بتوانند به راحتی از این خدمات استفاده کنند.
مدیرعامل پسماند: همکاران ما همواره در تلاش هستند تا با ارائه خدمات متنوع و کارآمد، امکان مشارکت هرچه بیشتر شهروندان را در اینباره فراهم آورند. اکنون سه روش برای تحویل پسماندهای قابلبازیافت در دسترس شهروندان است. روش اول؛ مراجعه دورهای ماشینهای جمعآوری پسماند است. در این روش، ماشینهای جمعآوری پسماند در یک روز مشخص از هفته به در منازل مراجعه و پسماندهای قابل بازیافت شهروندان را دریافت میکنند.
روش دوم؛ ایستگاههای ثابت بازیافت است. ایستگاههای ثابت بازیافت در نقاط مختلف شهر دایر است و شهروندان میتوانند در ساعتهای کاری مشخص، پسماندهای خود را به این ایستگاهها تحویل دهند.
روش سوم نیز نرمافزار جمعآوری پسماند است. این روش برای تسهیل فرایند جمعآوری پسماند است. همکاران ما اقدام به طراحی و پیادهسازی یک نرمافزار موبایل کردهاند. با استفاده از این نرمافزار، شما میتوانید زمان و مکان تحویل پسماندهای خود را مشخص کنید و در کوتاهترین زمان ممکن، پسماندهای خود را تحویل دهید.
شهروند: برای مغازه خودم بار تخلیه کردم، اما در زمان تخلیه بار مدارکم توسط پلیس ضبط شد. اکنون نیز چند روزی است که ناچارم میان ساختمان سرافرازان راهنماییورانندگی و محل کارم در رفتوآمد باشم.
مدیرعامل پسماند: آنطور که جزئیات را بیان کردید به نظر میرسد شما درباره بار تخلیه شده، تخلفی را مرتکب شدهاید، برای این موضوع باید به اجرائیات دادگاه مراجعه کنید و مراحل رفع توقیف را انجام دهید. ما و همکاران امیدواریم تا هرچه سریعتر این موضوع برطرف شود، زیرا دستور مقام قضایی مستلزم اجراست و با گذر زمان ممکن است ترک فعل محسوب شود و مجازات سنگینتری در نظر گرفته شود.
شهروند: من همسر یکی از رانندگان پسماند هستم. شیفتهای کاری همسرم بهگونهای تنظیم شده است که همواره در حالت آمادهباش قرار دارد. این موضوع تأثیرات منفی زیادی روی زندگی خانوادگی ما گذاشته است. ما یک فرزند کوچک داریم و همسرم در روزهای کاری نمیتواند بهخوبی به نیازهای فرزندمان رسیدگی کند، این شرایط برای ما به یک چالش جدی تبدیل شده است.
همسرم به خاطر ساعتهای نامنظم کاری، هرگز نمیتواند در خانه حضور داشته باشد و این موضوع سبب شده که من و فرزندم از ارتباط عاطفی کمتری با او برخوردار باشیم. برنامهریزی روزانهمان به شدت تحتتأثیر شرایط کاری او قرار دارد. هر روز باید به انتظار بازگشت او بمانیم و این قطعی نبودن، سبب ایجاد استرس و فشار روانی در زندگیمان شده است.
مدیرعامل پسماند: شرایط نامساعد جوی و بحرانها جزو مسائل غیرقابل پیشبینی است. هدف ما این است تا هرچه سریعتر به شهروندان خدمترسانی کنیم، برای همین از رانندگان رزرو نیز در خدمترسانی به شهروندان و زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) استفاده میکنیم. اما همسر شما چنانچه نیازمند تغییراتی در شیفتهای خود باشد میتواند از طریق مسئول مربوط دلایل خود را بیان کند تا راهکاری اندیشیده شود.